Je weet dat je iets met Social Media moet doen, hoe pak je dat aan? - H&R Products - Web&Marketing
16346
post-template-default,single,single-post,postid-16346,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Je weet dat je iets met Social Media moet doen, hoe pak je dat aan?

Met volle overtuiging begin je aan je eigen Social media account(s). Mooi, denk je dan. Mijn bedrijf gaat mee met de tijd. Het is de eerste stap, maar je bent er nog lang niet! Wij geven een aantal tips om van jouw Social Media account een succes te maken!

Zorg voor een doel en verantwoordt deze met de juiste kerncijfers
Wij zien ontzettend veel bedrijven zich volledig focussen op het aantal volgers die zij hebben. Natuurlijk is het hebben van volgers belangrijk, maar dit betekent niet dat dit aantal bepalend is om te bekijken hoe succesvol je bent op Social Media! Het is belangrijk om eerst een doel op te stellen en vervolgens op basis van de juiste cijfers te beoordelen of het doel is behaald. Het volgende voorbeeld onderbouwt waarom dit belangrijk is.

Voorbeeld
Een lokale onderneming wilt meer bereik en interactie onder zijn klanten in zijn directe omgeving. Het doel is hier het hebben van volgers en bereik in de lokale doelgroep. Zodra je content publiceert dat volgers (vaak zonder koopintenties) uit verschillende windstreken aantrekt om maar meer volgers te krijgen sla je de plank uiteraard volledig mis.

Het hebben van irrelevante volgers is zelfs schadelijk voor het uiteindelijke bereik en resultaat onder je doelgroep. Het algoritme van Facebook selecteert namelijk bij het publiceren van een bericht automatisch een aantal volgers van je pagina. Zodra deze volgers geen interactie hebben met het bericht, zal het niet verder worden verspreid onder andere volgers óf het netwerk van je volgers. Hierdoor loopt het bericht ook dood. Het gebruiken van de verkeerde kerncijfers kan er dus toe leiden dat al je inspanningen juist je ondergang betekenen!

Het hebben van likes mag in bovenstaande situatie niet het belangrijkste cijfer zijn. Het is in dit geval aan te raden om vooral te kijken hoe betrokken je volgers bij de pagina zijn en hoe deze geografisch verspreid zijn. Het mag duidelijk wezen dat bij het doel dat een pagina heeft, de juiste kerncijfers moeten worden gekozen om te kunnen beoordelen of het doel wel of niet is behaald. Met verkeerde kerncijfers worden er verkeerde beslissingen gemaakt in de uitvoering.

Zorg voor continuïteit
Met af en toe een bericht plaatsen kom je er niet. Er zit dan geen verhaallijn in je pagina en deze is niet interessant genoeg om te volgen. Daarnaast is je bereik waarschijnlijk zo laag dat het eigenlijk geen zin heeft. Half werk is geen werk, ook op Social Media.
Hoe vaker je berichten plaatst (met uiteraard een zekere maximum) des de groter de kans dat de groei alleen maar toeneemt in de toekomst! Door interactie op je berichten breid je ook de volgers van je accounts uit.
Spreek dus binnen je organisatie af hoe vaak per week er een bericht wordt geplaatst en zorg ruim van tevoren voor content voor de komende dagen, laat van je horen en wees “on top of mind” bij je klanten!

Wees ad-hoc
Gebeurt er ondertussen wat leuks dat gedeeld kan worden met je volgers? Klem je ook niet al te vast aan een planning. Zolang het bericht overeenkomt met het doel is het juist goed om ad-hoc berichten te plaatsen, dit maakt je pagina authentiek én interessant om te volgen!

Communiceer in een eenduidige huisstijl en let op je spelling
Herkenning is belangrijk, zorg daarom dat de vormgeving van berichten overeenkomt met alle andere uitingen die het bedrijf doet! Het is belangrijk om hier strikt in te zijn; zorg voor het juiste lettertype, logo gebruik en kleuren! “The Devil is in the detail!” Elk bericht heeft de potentie om een bereik te hebben van duizenden, tienduizenden of zelfs miljoenen personen, ook als je het niet verwacht!

Be Social
Heb je een product/dienst die je kenbaar wilt maken aan je volgers? Of ga je voor imago verhoging? Be Social, zorg ervoor dat je volgers herkenning vinden in het bericht. Gebruik een bekend personeelslid (of jezelf) die het product/dienst heeft gemaakt/uitvoert en laat hém het verhaal doen. Het liefst op een ludieke/laagdrempelige manier. Jij houdt toch ook meer van een verkoper waarmee je kunt lachen dan iemand die serieus zijn verhaal doet? Wees niet bang om eens gek op de foto te staan! Maak gebruik van de menselijke kant van je bedrijf en gebruik dat in je voordeel! Je bevind je nu op Social Media kanalen, communiceer dan ook Social!

Wees goed bereikbaar
Klanten die contact met je zoeken via de Social Media accounts zijn net zo belangrijk als klanten in je winkel! Wel is het goed om te weten dat het verwachtingspatroon van deze personen hoger ligt. In de ideale wereld reageer je binnen vijf minuten, het mag naar onze mening nooit langer dan 24 uur duren. Kun je het probleem niet ter plekke oplossen? Laat dan in ieder geval weten dat je het bericht hebt ontvangen en dat het in behandeling is! Klanten vinden het belangrijk om gehoord te worden, zij hebben immers de moeite genomen om een vraag te stellen!

Maak van Social Media een bedrijfsproces
Zorg ervoor dat je medewerkers stimuleert om Social Media mee te nemen in hun dagelijkse bedrijfsprocessen. Social Media mag geen onderdeel van alleen marketing zijn, Social Media moet verweven zijn in elke afdeling van het bedrijf. Om dit te bewerkstelligen kan een verandering in bedrijfscultuur betekenen. Verandering heeft aandacht en sturing nodig om je te verzekeren van succes.

Social Media uitbesteden?
Het uitbesteden van Social Media kan erg interessant zijn. Zo hoef je zelf geen (of in ieder geval minder) tijd te besteden en toch wordt er aan je aanwezigheid en bereikbaarheid op Social Media gewerkt. De dagelijkse werkzaamheden van je mensen kunnen gewoon doorgaan.

Goed en effectief inzetten van Social Media vergt ervaring
Als je het Social Media beheer uitbesteedt moeten de “do’s” en “don’ts” van Social Media bekend zijn. Zoals je hierboven al gelezen hebt, zijn er genoeg struikelblokken waarover je bedrijf kan vallen. Wij verzorgen de uitvoering én bewaken de continuïteit. Verder kunnen wij reflecteren wat de resultaten zijn en of deze een toegevoegde waarde hebben gehad op het bedrijf.

Johan van de Ruitenbeek
johanvanderuitenbeek@hr-products.nl