H&R Products gaat haar vleugels spreiden naar een fullservice webbureau en daarom zullen wij vanaf 24 september door het leven gaan als STRIXI. Uiteraard met de service, kwaliteit, het team en ervaring die je van ons gewend bent maar dan in een nieuw jasje!
Benieuwd naar onze huidige diensten en een greep uit de cases waar wij trots op zijn? Neem een kijkje op onze nieuwe website:

STRIXI.NL
Waarom doen winkels nog steeds kassabon acties? - H&R Products - Web&Marketing
16348
post-template-default,single,single-post,postid-16348,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge

Waarom doen winkels nog steeds kassabon acties?

Kassabonacties komen vaak terug op de winkelvloer. Je kent ze wel: “Koop twee producten van merk x, laat uw kassabon met uw telefoonnummer achter én maak kans op…”
Als je toevallig de inleverbox ziet staan doe je misschien een keer mee, echter de lol is er snel af. Je levert de kassabon in én vergeet de actie zodra je de winkel uitstapt. Tenzij je natuurlijk een prijs hebt gewonnen.

Meestal initiëren leveranciers dit soort acties om hun producten te promoten.
De leverancier geeft de ondernemer een reden om zijn product een prominentere plek in de winkel te geven door het beschikbaar stellen van een prijs. Ik vraag mij in dit geval af wat heeft geleid tot hogere verkopen: de actie zelf of de prominentere positie in de winkel?
Wat is de toegevoegde waarde voor je klanten m.b.t. beleving in het meedoen aan de actie en klantenbinding? Zeker gezien de toch al vaak tegenvallende redemptie van kassabonnenacties (vaak onder de 2%) twijfel ik of dergelijke acties hier aan bijdragen.

Anno 2015 is de consument gewend dat alles sneller gaat. Chatvensters op websites, vragen en berichten via Social Media én zelfs directe contactmogelijkheden via WhatsApp zorgen ervoor dat we steeds sneller kunnen communiceren met klanten.
Ik vraag mij daarom af of dit soort acties wel voldoen aan het verwachtingspatroon van klanten. Waarom wachten op het bericht dat er een prijs is gewonnen? Waar is de spanning?  “Ik wil direct weten of ik iets heb gewonnen!”

Hoe dan wel?
Om aan het nieuwe verwachtingspatroon te kunnen voldoen moeten mensen meteen kunnen zien of zij een prijs hebben gewonnen of niet. Tijdstip, locatie en de keuze van het apparaat(mobiel/tablet/desktop) moet de consument zelf kunnen bepalen. Uit onderzoek (Eurostat, Individuals using the internet by place of use, 2013) blijkt dat de penetratiegraad van internet in Nederland inmiddels al 93% bedraagt. Om een website voor winkelacties te gebruiken is dus een logische keuze.

Uit deze gedachte heeft H&R Products winnenbij.nl ontwikkeld.
Winnen Bij is een online actieplatform voor klanten van detailhandel ondernemers.

Het verschil van dit platform met zogenaamde “kassabonacties” is dat de actie beter bereikbaar wordt gemaakt voor de klant.
Vaak loopt de klant voorbij een inleverbox of de kassabon wordt weggegooid. In beide gevallen komt de klant niet meer in contact met de actie. Met Winnen Bij is de kans groter dat de klant de coupon met unieke code thuis óf in de portemonnee tegenkomt én deze direct online invult. Dit is een kleine moeite. Met Winnen Bij geef je klanten alsnog de kans om mee te doen met de actie, op elk gewenst locatie, tijdstip én op het gewenste apparaat (mobiel/tablet/desktop). Daarnaast wordt de actie ook gekoppeld aan de Facebook pagina van ondernemers zodat de actie ook via Social Media extra aandacht krijgt.

De werking in een vogelvlucht
Klanten ontvangen, bij een transactie vanaf € xx,-, een voucher met daarop een unieke code. Met deze code maken zij kans op diverse prijzen. De codes kunnen ingevuld worden op een website waarop klanten direct kunnen zien of zij een prijs hebben gewonnen. Ook kunnen zij de actie delen op Facebook in ruil voor een extra winkans.

Als de klant meedoet, is er een extra reden om terug te gaan naar de winkel. Enerzijds om de prijs te verzilveren, anderzijds voor een extra winkans op de felbegeerde hoofdprijs en overige prijzen!

De voordelen van de betere bereikbaarheid zien wij ook terug in de resultaten, van alle codes die worden uitgegeven is de redemptie (het aantal verzilverde codes) gemiddeld rond de 50%! Een grote verbetering ten opzichte van kassabonacties!

Samenwerken met elkaar én lokale ondernemers
Het platform kan heel goed worden ingezet in een samenwerkingsverband. Andere lokale ondernemers worden zichtbaar gemaakt door het platform en aanwezigheid op de winkelvloer van winkelend publiek.

Johan van de Ruitenbeek
johanvanderuitenbeek@hr-products.nl